Rancangan Pengajaran Harian
Mata pelajaran :
Kemahiran Hidup
Kelas :
5 amanah
Tarikh :
20 september 2012
Masa :
9.00 – 10.00 pagi
Bilangan murid :
24 orang
Topik/Tajuk :
Reka Bentuk dan Teknologi
Sub Topik :
Mengenal pasti alatan tangan
Kemahiran : Murid dapat mengenalpasti
jenis-jenis alatan tangan di bengkel serta kegunaannya.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah melihat jenis-jenis
alatan tangan dan belajar cara menggunakan alatan tangan
dengan betul.
Hasil Pembelajaran :
Di akhir pengajaran murid dapat:
§
Mengenalpasti jenis-jenis alatan tangan.
§ Mengetahui setiap fungsi alatan tangan.
§ Menjana kemahiran menggunakan alatan tangan.
Nilai-nilai
Murni :
Kerjasama
Kemahiran Berfikir :
Membuat pilihan,
membuat pertimbangan
Bahan Bantu Mengajar :
Video, Penukul kuku kambing, Pemutar Skru, ganding kayu, playar gabung, gergaji tangan
dan sesiku L.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Pengenalan kepada alatan tangan dengan guru bercerita
mengenai satu situasi penggunaan alatan tangan.
Guru bertanya pengetahuan sedia ada murid.
|
1.
Guru menggunakan teknik bercerita. Guru memberi kebebasan untuk murid menceritakan
kefahaman mereka.
3.
Guru memperkenalkan tajuk pengajaran pada hari ini:
Pengenalan alatan tangan.
|
Model
Assure :
A- Analyse
learner ( analisis murid )
|
Langkah 1
(15 minit)
|
Memperkenalkan alatan tangan dengan teknik penceritaan.
|
1.
Murid menonton tayangan video mengenai jenis-jenis alatan tangan dan
memahami fungsi-fungsi setiap alatan.
|
BBM:
Pemain video
Kemahiran Berfikir:
Mengkelaskan fungsi mengikut jenis alatan.
Model
Assure :
S-
state objective
(
menyatakan objektif ) ;
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Guru menyusun alatan tangan di atas meja dan menyatakan
nama setiap alatan tangan.
Guru menunjukkan cara menggunakan alatan
|
1.
Murid melihat tunjuk cara bagaimana guru menggunakan tukul kuku kambing
untuk mengetuk paku. Guru menunjukkan cara penggunaan alatan tangan lain.
|
BBM:
Tukul kuku kambing, sesiku L, ganding kayu, playar
gabung, gergaji tangan dan pemutar skru.
Kemahiran berfikir:
Menyatukan idea-idea
Nilai-nilai Murni:
Kerjasama
Model Assure :
S- pilih kaedah, media dan bahan.
U- guna media dan bahan.
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Murid membentuk beberapa kumpulan kecil. Setiap
kumpulan diberi alatan tangan untuk menggunakannya.
|
1.
Murid memanipulasi alatan tangan. Murid memaku kayu
menggunakan penukul dan memotong kayu menggunakan gergaji tangan. Murid
menguji ketepatan kayu menggunakan sesiku L.
|
BBM:
Gergaji tangan, tukul kuku kambing, paku dan sesiku L
Nilai-nilai Murni:
Kerjasama, berusaha.
Model Assure :
R- require learner participation.
( mendorong penglibatan murid ).
|
Penilaian
(5 minit)
|
i)
Pemerhatian lisan
ii)
|
3.
Guru menilai hasil pakuan dan pemotongan yang telah dijalankan oleh
murid. Aspek yang dinilai adalah kekemasan.
|
Kemahiran berfikir:
Membuat pertimbangan.
Model Assure :
E- Evaluate and Revise
( nilai semak ).
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan
i)
|
1.
Murid diminta menyatakan jenis-jenis alatan yang dipelajari.
Guru menyatakan ringkasan pengenai tajuk pembelajaran.
|
Kemahiran berfikir :
Menyata pendapat, kelemahan dan
kekurangan.
|
Warna latar belakang perlu ditukar kerana tulisan yang dipaparkan sukar dibaca.
ReplyDelete